inventarislijst | | contact | home
De Zwarte Buffel is een Vreedenburgh Schokker 10,75. Het ontwerp wordt geroemd om zijn zeewaardigheid, ruimte en prachtige lijnen. Ideaal om te genieten van de Wadden en verdergelegen kusten.

Wij hebben enkele avontuurlijke tochten gemaakt naar Bretagne, de Kanaal Eilanden en de Engelse oostkust. Daarover zijn drie verhalen verschenen in het tijdschrift Zeilen. Indien u een kopie toegestuurd wilt krijgen klik hier.

De Zwarte Buffel is in topconditie en staat garant voor nog tientallen jaren lang zeilplezier.






















Schip met een stoere historie

Het stoere, betrouwbare vissersschip, bekend onder de naam schokker, was eens een overbekende verschijning op de Zuiderzee. Schokkers waren "gebruiksvoorwerpen". De visser vertrouwde zijn leven aan het schip toe, en eiste dan ook handelbaarheid, waakzaamheid en duurzaamheid naast een grote mate van zeewaardigheid. De schokker voldeed aan die eisen.

Het ontwerp van het schokkertype stamt uit de 16de eeuw. De oorsprong ligt in het Zuidoostelijke deel van de voormalige Zuiderzee. Een kleinere Schokker wordt ook wel Bons genoemd. Er wordt beweerd dat de naam Schokker afstamt van het voormalige eiland Schokland. Meer aannemelijk is dat het met het gedrag op het water te maken heeft: "op het water schokken en bonzen"

Toen waren de schepen nog van hout... en de mannen van staal!

Moderne schokkers worden van staal gemaakt. Ir. Vreedenburgh ontwierp in 1955 een schokker van 9,80 meter. De voormalige eigenaar van De Zwarte Buffel vroeg de genoemde ontwerper een langere versie te tekenen. Daarmee was de 10,75 meter Schokker geboren. Nadien zijn er tientallen schepen gebouwd van dit ontwerp.


De Zwarte Buffel is in 1966-1967 gebouwd op de scheepswerf Bocxe in Ter Aar. Bocxe werd in 1826 opgericht. Sinds de oprichting zijn er ca. 300 schepen van de helling gerold. Toen de binnenvaart eind jaren 60 terug liep, besloten ze Vreedenburgh schokkers te gaan bouwen. In totaal zijn er ca. 18 op de werf gebouwd. Inmiddels is de 175 jaar oude werf verhuisd naar Delft aan de Schie en werkt zij weer voornamelijk voor de binnenvaart en chartervaart.

Wie schrijft de geschiedenis verder?
Wij hebben een kleine stukje aan de geschiedenis van De Zwarte Buffel toegevoegd. Wie zal het stokje overnemen en weer verder geschiedenis schrijven voor dit karakteristieke schip? Avontuur en eindeloos zeilplezier zijn verzekerd!